بهترین قابلمه برای خرید

آیا قابلمه های چدن زود خراب می شوند؟
قابلمه های چدن از جنس آهن و کربن ساخته شده و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. این قابلمه ها حرارت را به طور یکسان پخش می کنند و به این خاطر برای پخت طولانی ، سرخ کردن و در فر قرار دادن مناسب هستند. اگر در ترکیبات ساخت آن ها از آلومینیوم استفاده نشده باشد گزینه مناسبی برای پخت و پز محسوب می شود.


البته باید بدانید  اکثر قابلمه هایی که امروزه با نام قابلمه چدن در بازار به فروش می رسند، از جنس چدن نیستند بلکه از جنس آلومینیوم خشک ساخته شده اند که با دستگاه هایی خاص در قالب تزریق می شوند و  لایه روی آنها تفلون یا سرامیک می کشند که تشخیص این قابلمه های تقلبی کار سختی نیست، آنها برخلاف قابلمه های چدن واقعی که بسیار سنگین هستند، وزن سبکی دارند.

به طور معمول یک تابه بزرگ  از جنس چدن حدود چهار کیلوگرم وزن دارد ،اگر بخواهید یک سرویس چدن به خانه بیاورید، احتمالا باید  وزن بالایی را تحمل کنید. قابلمه هایی که آلومینیومی و روکش شده اند، از نظر سلامت با ظروف تفلون تفاوتی ندارند و باید همان ملاحظاتی که درمورد قابلمه های تفلون وجود دارد، درمورد آنها هم رعایت کرد. در زمان استفاده از ظروف چدنی، باید  نکاتی را رعایت کنید تا دوام قابلمه های تان بیشتر شود.

نکاتی که باید هنگام استفاده از ظروف چدن رعایت شود:
_در ظرف چدنی ای که هنوز استفاده نشده، نباید آب به مدت  طولانی در آن  بماند زیرا باعث می شود زنگ بزند.
_ برای شست و شوی چدن از ابر استفاده کنید زیرا سیم ظرفشویی باعث خراشیدگی و آسیب آن می شود .
_بعد از اتمام پخت ، غذارا از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود.
_ در ظروف چدنی  بدون روکش نباید مواد اسیدی مثل آبلیمو یا سس گوجه فرنگی ریخت.

قابلمه سرامیک

به ظروف سرامیکی، ظروف اکولوژیک یا سبز گفته می شود. این روکش نچسب، دقیقا مانند تفلون است با این تفاوت که حاوی ترکیبات مضر موجود در تفلون نمی باشد.روکش هایسرامیکی در مقابل فرسایش و خوردگی، خراشیدگی و ساییدگی تا حدودی مقاوم هستند اما وقتی آسیب دیدند، چون جنس زیرین آنها آلومینیوم است، احتمال آلوده و مسموم شدن موادغذایی پخته شده در آنها بالاست و باید کنار گذاشته شوند. قیمت ظروف سرامیکی بالاتر از سایر ظروف پخت و پز است به همین دلیل باید در نگهداری آنها دقت کرد تا آسیب نبینند.  طول عمر روکش سرامیکی به نحوه استفاده از ظرف و میزان استفاده و نحوه شست وشوی آن  نیز بستگی دارد.
ظروف سرامیکی را می توان  یکی از پیشرفته ترین و بهترین نوع ظروف برای آشپزخانه معرفی کرد و تا زمانی که کاملا سالم و بدون خراشیدگی و ساییدگی باشند، می توان بدون هیچ نگرانی ای از آنها استفاده کرد.و به دلیل مقاومت و انتقال حرارت مناسب می توان از آنها استفاده کرد.

بر خلاف مطلبی که برخی برای معرفی قابلمه یا تابه و دیگر ظروف گرانیتی مطرح می کنند، قابلمه گرانیتی هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارد. لازم است توضیح دهیم که گرانیت، نوعی سنگ در طبیعت است و تنها به دلیل ظاهر مشابهی که این پوشش با این سنگ دارد نام گرانیت برایش انتخاب شده و اظهارات برخی مغازه داران و تولید کنندگان تنها جنبه ی تجاری دارد و اطلاعات کاملا غلطی را در اختیار مشتری می گذارند.

قابلمه گرانیتی
گرانیت در اصل به سنگ سخت گفته می شود. این ماده، ده برابر سخت تر از تفلون می باشد و به دلیل سنگی بودن‌ گرما را در خود نگه داشته و غذا در آن دیرتر از ظروف معمولی می‌سوزد .گرانیت ترکیبی از تفلون و سرامیک است .به این صورت که نخستین لایه ی داخل قابلمه گرانیتی و تابه گرانیتی، (تفلون) است و دانه های رنگی که بصورت پراکنده در داخلظرف گرانیتی دیده می شود دانه های سخت سرامیک می باشد. این پوشش روی سطح داخلی ظرفی از جنس آلومینیوم خالص و آلومینیوم آلیاژی ویا استیل قرار می گیرند.تمیز کردنگرانیت بسیار ساده است؛ کافیست دستمالی خشک بر آن کشیده و ذرات غذا را از روی ظرف پاک کنید.

در هنگام استفاده از ظروف گرانیتی، نیازی نیست که از روغن و یا کره استفاده کنید به همین دلیل غذای پخته شده کالری کم‌تری دارد و سالم‌تر خواهد بود. . دمایی که روی اجاق بهگرانیت می‌دهیم، بسیار کمتر از مقداری است که در زمان تشکیل‌ به خود دیده است و به همین دلیل می‌توان مطمئن بود که ملکول‌های خود را از دست نخواهد داد.

مزایای قابلمه گرانیتی

پوشش گرانیتی داخل قابلمه؛ نچسب و ماندگاری بیشتری نسبت به سرامیک، مقاومت بیشتری در برابر سایش نسبت به تفلون و همچنین مشخصات بهداشتی بهتری نسبت به تفلون دارد.

اگر مراقبت هایی  که برای تفلون به کار می رود  برای ظروف گرانیتی هم رعایت شوند طول عمر آن ها بیشتر خواهد شد؛ مانند  جلوگیری از داغ شدن زیاد ظرف بدون روغن یا آب،استفاده از قاشق چوبی در حین طبخ غذا، ، ضربه نزدن به پوشش داخل ظرف ،پرهیز از نگهداری غذا داخل ظرف در یخچال  و سرد و گرم نکردن ناگهانی ظرف.

نکاتی در مورد  تهیه قابلمه :

_قابلمه های تفلون در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیومی و. . . انتخاب های مطمئنی محسوب نمی شوند زیرا؛ معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می شود که یکی از فلزات سنگین است. این ماده به مرور زمان وارد غذا می شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می دهد.

_قابلمه های چدن از طول عمر بالایی بر خوردار هستند. این ظروف برای پخت طولانی با دمای متوسط تا بالامناسب هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، گزینه مناسبی برای پخت و پز محسوب می شوند. این قابلمه ها به طور یکسان حرارت را پخش کرده و به دلیل مقاومت شان در برابر دمای بالا برای سرخ کردن، پختن یا حتی در فر قرار دادن بسیار مناسب هستند.

قابلمه های استیل از همه قابلمه های دیگر بهداشتی تر هستند، زیرا زنگ نمی زنند و هیچ گونه واکنشی نسبت به مواد غذایی از خود نشان نمی دهند اما یک مشکل اساسی دارند؛ اینکه حرارت را مستقیم انتقال می دهند؛ یعنی وقتی یک قابلمه استیل روی حرارت قرار می گیرد، غذا سریع در آن می سوزد. قابلمه های استیل بیشتر برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار مناسب هستند.

قابلمه های سرامیکی یکی از جدیدترین، پیشرفته ترین و بهترین نوع ظروف آشپزخانه هستند که تا زمانی که کاملا سالم و بدون خراشیدگی و ساییدگی باشند، می توان با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی از آنها استفاده کرد.

قابلمه های آلومینیومی برای سلامت انسان ضرر دارند. نگهداری مواد غذایی ترش اسیدی یا شور در ظروف آلومینیومی و طبخ غذا در این ظروف موجب خروج آلومینیوم از ظرف شده و یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر از مهم ترین عوارض ناشی از مصرف آلومینیوم است.

قابلمه های مسی حرارت را به خوبی و به طور یکسان پخش می کنند و معمولا از آنها برای تهیه انواع مربا استفاده می شود.

قابلمه های تفلون
قابلمه های تفلون در مقایسه با سایر قابلمه‌ها انتخاب چندان مناسبی نیستند. فلز سنگین کادمیوم  در اغلب آنها وجود دارد، با استفاده پی ‌در پی قابلمه وارد غذا می‌شوند و احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر را افزایش می دهند. ظروف تفلون نچسب، نسبتا سبک، با کاربرد و شست و شوی راحت و با مصرف کمتر روغن هستند. پیشنهاد ما به شما این است که از تفلون های تولید کنندگان معتبر استفاده کنید و در صورت آسیب، پخت غذا درون آنها را متوقف کنید.

قابلمه های چدن
عمر طولانی و وزن بسیار بالایی دارند. برای پخت طولانی و یکنواخت مناسب اند و به حرارت بالا مقاوم اند. چدن فلزی است که مدت زیادی گرم می‌ماند. مطمئن شوید قابلمه‌ای که به نام چدن خریداری می‌کنید فاقد آلومینیوم باشد. چدن، آلیاژی از آهن است و قابلمه چدن واقعی با خراش سطحش زنگ می‌زند. نباید این نکته را فراموش کرد که سرویس قابلمه چدن گران قیمت هستند.

قابلمه‌های سرامیکی
این قابلمه جدیدترین انواع سرویس آشپزخانه است، دارای روکش نچسب و بدون ترکیبات مضر و تا حدی مقاوم به خوردگی و خراش است. ولی باید مراقب بود تا تکه‌های آن وارد غذا نشود. دارای بدنه و کف چندین لایه هستند که لایه سرامیک یکی از لایه‌های بدنه قابلمه است. حرارت را به خوبی پخش و منتقل می‌کنند. قیمت نسبتاً بالایی دارند به همین دلیل در استفاده از آنها باید کمی دقت بیشتری کنید

قابلمه‌های گرانیتی
در بین پوشش های نچسب، گرانیت از همه بادوام تر و سخت تر است. گرانیت یا سنگ خارا به دلیل جنس خود، گرما را نگه داشته و غذا در آن دیرتر از ظروف معمولی می‌سوزد. تمیز کردن گرانیت بسیار ساده است. به دلیل نچسب بودن مصرف روغن را کاهش می‌دهد. چون گرانیت ماده ای طبیعی است، طعم غذا را تغییر نمی‌دهد.

امیدوارم با خواندن این مطلب انتخاب درستی در مورد خرید قابلمه داشته باشید.

میثم غلام حسبنی
ارسال دیدگاه